מהי חרדת בחינות?

חרדת בחינות:

חרדת בחינות היא סדרה של תופעות נפשיות וגופניות שמתחילות בשלב הלמידה והתכוננות ומתעצמות לקראת הבחינה ובמהלכה. אצל כל תלמיד יכולות להופיע תופעות שונות. עם זאת, לכולם יש תופעות הן במישור הנפשי והן במישור הגופני.


תסמיני חרדת הבחינות:

1.תסמינים גופניים –  זהו הקשר בין הגוף לנפש. הנפש החרדה משפיעה על הגוף בצורה של כאבי בטן, בחילה, שלשולים, כאב ראש, סחרחורות, דופק מואץ, זיעה, רעד, חיוורון, קוצר נשימה ולחץ בחזה.

2.תסמינים מחשבתיים – מחשבות מדאיגות שאינן קשורות לבחינה, בדרך כלל קשורות לתחושת הכשלון העתידי הצפוי מהמבחן ותגובות הזלזול והלעג הסביבתי שיבואו לאחר אותו כשלון. מחשבות אלו מובילות לפיזור הדעת ולקשיים בריכוז.

3.תסמינים קוגניטיביים – קשיי ריכוז וזיכרון; תחושה של חסימה מנטלית; קושי בהבנת הנדרש בבחינה; קושי בארגון החומר; קושי בביטוי הידע בצורה ברורה ומובנת.

4.תסמינים התנהגותיים – דחיית עבודות והימנעות מבחינות; הגזמה מוחלטת בלמידה או לחלופין, חוסר בלמידה; התמקדות בבחינות, הזנחה של הלמידה השוטפת ובעקבות כך, צבירת פערים לימודיים; בחירת מסלולי לימוד קלים מדי.

5.תסמינים רגשיים – התרגשות, מתח נפשי, פחד, אכזבה, כעס, תסכול, דיכאון וחוסר אונים.

חרדה ברמה נמוכה טובה ובריאה לאדם; הוא יזהר בנהיגה, יהיה מוכן לבחינה וישמר מפני סכנות מזג האוויר. חרדה הופכת לבעייתית כאשר היא משלבת מספר סוגי תסמינים ברמות גבוהות. חרדת בחינות היא בעייתית כאשר היא מביאה לשיתוק מוחלט של האדם בעת המבחן, לדעות ומחשבות שליליות וקיצוניות ולהתנהגות פזיזה ולא אחראית (אי רצון ללמוד, דחיית לימודים וכו').  

חרדת בחינות – מצב או תכונה

1.חרדת בחינות היא תוצאה של מצב לחץ:

מבחן הוא מצב לחץ, בו הנבחן צריך להפעיל כוחות פנימיים רבים יותר, מאשר בלמידה רגילה. הגוף מפרש מצב זה כחירום ועל כן, מגייס את כלל המערכות הגופניות והנפשיות כדי להתגבר על הסכנה. הגוף נמצא בעוררות יתר המתבטאת בדופק מואץ, לחץ דם מוגבר, הסמקה או חיוורון, התכווצויות בטן, מתח שרירי, יובש בפה והזעה מוגברת. אל תגובות פיזיות אלו, מצטרפות גם תגובות רגשיות כגון פחד, חרדה, כעס ואשמה. מתקיימים עיוותים בתפיסה המתבטאים בשיפוט לקוי, בלבול, קושי בקבלת החלטות, קושי בפתרון בעיות ואובדן זיכרון. תגובות אלו מכינות את הגוף לתגובות הישרדותיות: תקיפה או בריחה (flight or fight). על מנגנון זה, אין לנו שליטה מרובה – הוא אינסטינקטיבי וראשוני (עוד מימי קדם).

2. חרדת בחינות כתכונה:

חרדה תכונתית היא הנטייה כללית של אדם להתקף בחרדה במצבים מסוימים ולהתמיד בתחושות האלו, יותר מאשר אנשים אחרים.
כלומר, הסיכוי של אדם עם חרדה תכונתית לפתח חרדת בחינות, יהיה גבוה יותר משל אחרים. כמו כן, מרבית הסיכויים שהחרדה המצבית שלו, כאשר הוא נתקל בבחינה, תהיה גבוהה יותר מאשר של אדם ללא חרדה תכונתית.


ביבליוגרפיה:

1.שרית סגל ושרה שמעוני, "חרדת בחינות – מה הם אפיוניה?", בתוך חרדת בחינות (תל אביב: מכון מופ"ת, 2000), 8-10.

2.שלמה קניאל, "התמודדות עם חרדת בחינות", בתוך ספר האסטרטגיות ללמידה – ללמוד איך ללמוד (תל אביב: מט"ח, 2006), 95-96.